Ga terug

Oorzaak:

Artrose kan op verschillende manieren ontstaan. Meestal is de oorzaak slijtage die van nature ontstaat bij het ouder worden. Maar ook overbelasting of herhaalde blessures door bijvoorbeeld sporten of door bepaald werk kan een rol spelen. Tenslotte kan het ook ontstaan door directe beschadiging van een gewricht na een breuk (posttraumatische artrose). Een gewricht wordt gevormd door twee of meer botstukken. Om de uiteinden van deze botstukken heen ligt een gladde bekleding: het gewrichtskraakbeen. Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en op den duur zelfs geheel kan verdwijnen. De bot uiteinden komen dan tegen elkaar en dit veroorzaakt pijn. Ook kan het aangedane gewricht daardoor moeilijker bewogen worden. Verder zal als reactie op de verminderde kraakbeenbescherming het bot zijn dragende oppervlak gaan vergroten om de druk op het gewricht te verminderen. Het gewricht kan daardoor uitsteeksels (osteofyten) vormen, dikker worden en misvormd raken.

Diagnostiek:

Stijfheid, zwelling en pijn zijn symptomen die bij alle vormen van artrose voorkomen. Bij artrose van de hand kunnen goedaardige bultjes ontstaan. Kenmerkend voor artrose aan het duimbasis gewricht is een diepe, zeurende pijn aan de basis van de duim, vooral ter plaatse van de handpalm.

Het klinische beeld van de handen en vingers helpt bij de diagnose van het soort artrose. Ook op röntgenfoto’s zijn bepaalde kenmerken van artrose zichtbaar, zoals een vernauwing van de ruimte in het gewricht en het ontstaan van benige vergroeiingen.

Behandeling:

Aanvankelijk worden meestal eerst niet-operatieve behandelmethoden toegepast.  In overleg met de handchirurg of de handtherapeut kan gekozen worden voor: ontstekingsremmende pijnstillers (zgn. NSAID- medicatie), kleine spalkjes, oefentherapie of aanpassingen bij het uitvoeren van veel gebruikte handelingen in het dagelijks leven van de patiënt. Als al deze middelen uiteindelijk niet (meer) voldoende verbetering bieden, kan voor een operatie gekozen worden.

Maak nu een afspraak

Online een afspraak maken

U kunt gemakkelijk online een afspraak maken. Vul uw gegevens in in het formulier en de gewenste datum en het tijdstip van de afspraak. De afspraak annuleren? Geen probleem als u dat binnen 24 uur doet, anders wordt hij in rekening gebracht. Uw afspraak wordt per mail bevestigd voordat het definitief is.

Maak nu een afspraakOf bel ons +31 (0) 26 - 3610057

Wat vindt men van ons?