Tips om sportblessures te voorkomen

    Tips om sportblessures te voorkomen

    Als u regelmatig sport, wilt u natuurlijk voorkomen dat u ernstige blessures oploopt. Toch zien we regelmatig mensen binnenkomen met blessures die voorkomen hadden kunnen worden. In dit artikel geven wij daarom een aantal tips die u kunnen helpen om bij de eerste hulp weg te blijven. Voorkomen is immers beter dan genezen!

    Wat is een sportblessure?

    Sporten en bewegen doen we met onze botten, spieren, pezen en gewrichten. Dit wordt ook wel het bewegingsapparaat genoemd. Hoe vaker u sport, hoe sterker uw bewegingsapparaat wordt. Botten en pezen worden steviger, spieren dikker en gewrichten soepeler. Het komt echter regelmatig voor dat het fout gaat. U verrekt een spier, uw gewricht gaat de verkeerde kant op, een pees scheurt of u breekt een bot. In dit geval spreken we van een sportblessure.

    Hoe ontstaat een sportblessure?

    Sportblessures ontstaan op verschillende manieren, bijvoorbeeld doordat u struikelt of tegen een tegenstander botst. Bij sommige sporten is het risico op bepaalde blessures groter. Denk bijvoorbeeld aan voetbal waar de enkel het vaak moet ontzien door de ongelijke grond. Zit u onder tennis, dan kan er een scheur in de kuitspier ontstaan doordat u veel kracht zet tijdens het springen of sprinten. Gaat u graag op wintersport, dan kunt u uw knie verdraaien als u valt terwijl uw ski in de sneeuw vastzit. Kortom: een ongeluk zit in een klein hoekje. Sportblessures ontstaan echter ook geleidelijk. Bijvoorbeeld als u te zwaar traint en uw spieren en gewrichten overbelast raken. Of als u geen goede schoenen draagt en uw knieën de klappen moeten opvangen.

    Hoe voorkom ik sportblessures?

    Toch kunt u met de juiste voorbereiding een hoop ellende voorkomen. Wij zetten een aantal tips voor u op een rijtje:

    • Trainingsschema
      Heeft u al een tijdje niet meer gesport, bouw dit dan geleidelijk weer op. Maak gebruik van een trainingsschema dat past bij uw leeftijd, conditie en sport. Vraag eventueel om advies bij uw trainer.
    • Warming-up
      Begin uw training altijd met een warming-up. Denk aan rennen, fietsen, roeien, touwtjespringen of rek- en strekoefeningen. Doe dit totdat u ook echt opgewarmd bent. De bloedvaten in uw spieren staan dan wijd open, er stroomt zuurstofrijk bloed door uw spieren en spieren en gewrichten werken beter samen. U voelt zich bovendien fitter, let beter op en reageert sneller.
    • Spierversterkende oefeningen
      Met spierversterkende oefeningen ontwikkelt u kracht en snelheid. Hiermee kunt u onverwachte bewegingen of stoten sneller en beter opvangen.
    • Terugkerende oefeningen
      Train de oefeningen die u regelmatig doet bij uw sport. Hierdoor gaan de belangrijkste bewegingen soepeler en beheerst u uw lichaam beter. Ook kunt u het langer volhouden.
    • Cooling-down
      Sluit een training af met uitlopen of rek- en strekoefeningen. Het lichaam koelt hierdoor geleidelijk af. Daarnaast heeft u minder kans op spierpijn en stijfheid de volgende dag.
    • Sport regelmatig
      Door regelmatig te sporten blijft u fit. Heeft u door een blessure of winterstop een tijdje niet gesport, bouw het dan geleidelijk weer op. Helemaal als u wat ouder bent.

    Comments are closed.