De Quervain

Oorzaak:

Een irritatie van de peesschede en twee pezen die hierin verlopen aan de duimzijde van de pols. De irritatie wordt meestal veroorzaakt door relatieve overbelasting en kan ontstaan na werken in de tuin, langdurig breien of het krampachtig/voorzichtig vasthouden van een voorwerp. Deze irritatie leidt uiteindelijk tot een lokale zwelling van de pezen en/of peesschede vernauwing. Dit belemmert het normale, soepele glijden van de pezen tijdens het gebruik van de duim.

Diagnostiek:

Klachten bestaan uit pijn en zwelling over de duimzijde van de pols. Soms trekt de pijn door naar de onderarm en/of de duim. De pijn verergert bij gebruik van de hand/duim, met name wanneer met kracht iets wordt vastgepakt. Er kan een ‘knoepend’ geluid optreden wanneer de pezen blijven ‘hokken’. Irritatie van de zenuw die in dit gebied verloopt kan een doof gevoel veroorzaken over de strekzijde van de duim en wijsvinger.

Behandeling:

Afhankelijk van de ernst van de ontsteking, de duur van het letsel en uw medische voorgeschiedenis zal gekozen worden voor een conservatief, niet operatieve behandeling. Zoals met alle andere peesontstekingen die het gevolg zijn van een overbelasting is het ten zeerste aan te raden om alle activiteiten die aanleiding geven tot het ontstaan van dit letsel te verminderen of te stoppen. Om de belasting van de duimpezen zoveel mogelijk te beperken is het handig om een duimspalk of eventueel tape te dragen.  Indien dit niet helpt kan medicatie in combinatie met een injectie in het verloop van de pezen overwogen worden.