De meest voorkomende blessures

    De meest voorkomende blessures

    Nu het weer beter wordt is de kans groot dat u weer iets meer gaat sporten. Ondanks dat sporten goed is voor de spieren en gewrichten kan het voorkomen dat u een blessure oploopt. In dit artikel komt u meer te weten over de meest voorkomende sportblessures en leert u direct hoe u deze blessures het best kan voorkomen.

    Knieblessure

    De meest voorkomende sportblessure is de blessure aan de knie. Vooral bij balsporten als voetbal komt deze blessure vaak voor. Letsel aan de knie ontstaat vaak door een onverwachte beweging, overbelasting of een verkeerde draaibeweging. Bij een knieblessure kan u het gevoel krijgen dat uw knie op slot zit en kan krachtverlies voorkomen. Knieblessures kunnen worden voorkomen door regelmatig spierversterkende oefeningen voor de knie te doen. Denk hierbij aan oefeningen als de squat en de lunge (squatten met een been).

    Nekblessure

    Een nekblessure kan erg vervelend zijn. Deze blessure ontstaat vaak geleidelijk (lang de verkeerde houding aannemen) maar kan ook acuut ontstaan. Symptomen van een nekblessure zijn een stijve nek, plotselijke nekpijn en spierverkrampingen boven de rug en in de nek. Nekblessures zijn te voorkomen door regelmatig uw rug- en rompspieren te trainen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen met buikspieroefeningen, onderrugoefeningen en optrekken (met een apparaat).

    Enkelblessure

    Een enkelblessure ontstaat vaak acuut. Het verzwikken van de enkel (door uw enkels gaan) is hierbij vaak de oorzaak. Bij een enkelblessure overrekken de enkelbanden vaak naar buiten wat kan resulteren in beschadiging aan de buitenste enkelbanden. Bij een verzwikking van de enkel ontstaat vaak een zwelling en een bloeduitstorting. Een enkelblessure is erg lastig te voorkomen. Wat kan helpen is het opletten op de ondergrond, met name bij een zachte ondergrond als zand. Een evenwichtsoefening kan de spieren rondom de enkel versterken.

    Lage rugblessure

    Met name bij sporten waar de houding veel afwijkt van een rechte rug zoals hockey en wielrennen komt een lage rugblessure veel voor hiernaast kan het lopen met een verkeerde houding ook een veroorzaker zijn. Een lage rugblessure is te voorkomen door met enige regelmaat de spieren in de rug en romp te trainen. Een deadlift (mits goed uitgevoerd) versterkt de spieren in de onderrug, hamstring en buik zodat schokken in de onderrug beter gedempt worden.

    In veel gevallen kunt u weinig doen aan een blessure. Trainen houdt spieren en gewrichten sterk waardoor klappen beter worden opgevangen. Wanneer u toch last heeft kunt u contact met ons opnemen.

     

    Comments are closed.